Stichting Behoud Hoogaars gebruikt cookies om de website te analyseren en voor social media. Door gebruik te blijven maken van deze website of door hieronder op "Akkoord" te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

YE 36 - 'Andries Jacob'

Op 7 september 1990 is de YE 36 - 'Andries Jacob' aangekocht door de Stichting Behoud Hoogaars. De YE 36 was het eerste schip dat onder de hoede kwam van de Stichting Behoud Hoogaars en is de enige overgebleven authentieke Zeeuwse mosselhoogaars van Nederland.

Hoogaars YE36 In 1900 wordt op de werf van Dirk van Duivendijk te Tholen de VE 13 gebouwd. Met haar lengte van bijna 15 meter is ze voor die tijd een groot schip. In 1923 wordt een Kromhout dieselmotor ingebouwd. De motor dient aanvankelijk als hulpmiddel. Hij wordt gebruikt als de wind of de stroom uit de ‘verkeerde' hoek komt.

In 1931 wordt de VE 13 verkocht naar Yerseke. In 1935 geeft de toenmalige eigenaar de YE 36 de naam 'Andries Jacob', de huidige naam van het schip.

Het schip overleeft de tweede wereldoorlog, mede doordat Andries Jacob, zoon van de eigenaar, de motor op eenvoudige wijze onklaar maakte. Kort na de oorlog wordt de YE 36 opnieuw klaargemaakt voor de mosselkweek. De daaropvolgende jaren maakt ze wekelijks een reis naar de Waddenzee en terug. Tot 1968 blijft het schip vissen en het wordt dan verkocht aan de watersport. In 1975 krijgt ze na een grondige restauratie weer haar authentieke uiterlijk en tuigage terug.

Hoogaars YE36 zeilplan Enkele gegevens:
Lengte: 14,85 m.
Breedte 5,00 m.
Diepgang: 0,90 m.
Zeiloppervlak: 110 m2
Accommodatie: 12 passagiers

De uitgebreide geschiedenis van dit schip vindt u in de Tijdlijn YE 36


Dit zijn onze schepen die voor een vaartocht beschikbaar zijn.

Voor info en reservering mail naar: varen@hoogaars.nl