Stichting Behoud Hoogaars gebruikt cookies om de website te analyseren en voor social media. Door gebruik te blijven maken van deze website of door hieronder op "Akkoord" te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Hollandse boot 'Botje'

In oktober 2004 is men in de Timmerfabriek in Vlissingen begonnen met de bouw van een Hollandse boot. De Hollandse boot was een zeer verspreid scheepstype dat eeuwenlang gebruikt werd voor allerlei doeleinden, als werkboot en als bijboot voor binnenschippers en vissers. Bij elke brug of sluis zag men zo’n boot van de Waterstaat liggen. Voorzover bekend zijn rond 1950 de laatste houten Hollandse boten gebouwd en anno 2005 zijn ze geheel van het water verdwenen.Hollandse boten werden op vele werven in heel Nederland gebouwd, zo ook op de Zeeuwse werven als Verras in De Paal, Duivendijk op Tholen, Meerman te Arnemuiden en De Klerk te Kruispolder.

Veel Zeeuwse vissers gebruikten een Hollandse boot als bijboot bij hun hoogaars of hengst. Speciaal voor de botvisserij werd het achterschip van de boot uitgevoerd met een spiegel. De hiervoor gebruikte netten, het ‘staand want’, vaak wel 1500 meter lang, werd over het achterschip uitgeroeid.

Bij toeval ontdekte Han Reijnhout in 1984 op de werf in Tholen een plankje met enkele maten plus twee mallen voor de knieën. Bij navraag bleken deze maten en mallen de benodigde attributen te zijn waarmee Duivendijk rond, of vlak voor 1950 een laatste serie van tien Hollandse boten voor Rijkswaterstaat bouwde. Het zijn deze maten en mallen die gebruikt zijn om op de klassieke wijze de boot te bouwen die in gebruik is genomen als bijboot voor de hengst TH 49. De boot is kompleet uitgevoerd met zwaarden, roertje en een spriettuig.