Stichting Behoud Hoogaars gebruikt cookies om de website te analyseren en voor social media. Door gebruik te blijven maken van deze website of door hieronder op "Akkoord" te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Hengst TH 49 'De Drie Gebroeders'

De hengst De Drie Gebroeders is gebouwd in 1908 op de werf 'Moed en trouw' van Petrus Verras in De Paal. Volgens visserijregister ingeschreven als GRA 13 Twee (!) Gebroeders A. Ivens 25-9-1926, 47 M3 BRT, 21 m3 netto mosselvisserij, afgevoerd op 27-3-29 als TH 49, door J.J. Schot ingeschreven op 11-4-29 ook als Twee Gebroeders. Volgens bewijs nr.49 van de Rijksinkomstenbelasting door J.J. Schot op 10 -10-24 aangemeld. Volgens J. Hassel, de vorige eigenaar, gebouwd in 1908, eerst als GRA 13, daarna Z 22 (Zeebrugge), daarna TH 49. Ook zou het schip nog in de Clinge gevaren hebben (?). Het ziet er naar uit dat Schot de visbun heeft laten inbouwen.

De boot heeft zonder kluiverboom een lengte van 11,75 mtr., grootste breedte 4,25 mtr., top van de mast 11, 75 mtr. boven water. Het schip heeft een diepgang van 60 cm. Terwijl het vol getuigd 90 m2 zeil voert. Naast het zeil kan gebruik worden gemaakt van een 9 PK Anglo Belge gloeikopdiesel (ABC-motor). In 1958 werden de koppen van de klossen vervangen. In de winter van 60/61 werd de visbun verwijderd en werd het schip door Duivendijk voorzien van een roef met mahonie interieur.

In de buurt van het kot werden enkele knieen vervangen. Later werd de gloeikop vervangen door een Peugeot-diesel van 50 PK. In 1981 werd het schip aangekocht door Jurgen Hassel en Christel Maye. De hengst lag toen bij een werf in Leimuiden (Stofberg?), en was in een slechte staat. Door Duivendijk zijn toen enkele reparaties verricht. Uniek is dat door Jurgen Hassel een uitgebreid fotoarchief werd aangelegd, foto's gemaakt tijdens de aankoop door dhr. De Leeuw, foto's van de ombouw van visserman tot jacht en uiteraard foto's uit de periode dat hij zelf met het schip voer. In februari 1996 verkochten zij het schip aan de Stichting Behoud Hoogaars. Helaas was het schip inmiddels in een te slechte staat om door de SBH te worden ingezet. Plannen werden gemaakt voor een grondige restauratie en er werd enthousiast begonnen aan het verzamelen van fondsen voor de restauratie. Uit het schip werden de motorinstallatie en het interieur verwijderd en het casco werd zo goed mogelijk geconserveerd. Nadat het schip ongeveer 2 jaar op de kant had gestaan op een terrein in Kats werd het op 5 september 2000 op een dieplader naar Vlissingen gebracht. In de voormalige timmerfabriek van de Kon. Mij. De Schelde is zij volledig gerestaureerd,