Stichting Behoud Hoogaars gebruikt cookies om de website te analyseren en voor social media. Door gebruik te blijven maken van deze website of door hieronder op "Akkoord" te klikken, geeft u aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Eeuwenlang hebben houten zeilschepen de Deltawateren doorklieft. Ze werden gebruikt als vrachtschip, onderhielden een veerdienst of werden gebruikt in de visserij. Later ging men er ook mee spelevaren. Tussen 1900 en 1940 voeren er ongeveer duizend kleine en grote houten schepen in de Delta die ingezet werden in de visserij.

Boven de Westerschelde werd vooral gevist met hoogaarzen, in Zeeuws Vlaanderen was de Hengst in zwang. Beide types zijn platbodems en daarmee zeer geschikt voor de Zeeuwse Delta met z'n vele ondieptes.
De Stichting Behoud Hoogaars heeft van beide scheepstypes een exemplaar. De vissermanhoogaars Andries Jacob, de YE 36 gebouwd bij van Duivendijk op Tholen in 1900 en de Hengst De Drie Gebroeders, de TH 49, gebouwd bij Verras in de Paal in 1908.

In de jaren twintig van de vorige eeuw werd het "bon ton" in Antwerpen en Gent bij mensen met oud of nieuw geld om te gaan spelevaren met een hoogaars. "Ach, doet u mij maar een hoogaars. Moet je dan kunnen zeilen? Oh, doe er maar een schipper bij. Uit die traditie heeft de SBH de jachthoogaars Alcyon in eigendom, gebouwd bij Meerman in Arnemuiden in 1928. Deze drie schepen zijn in de loop der tijd grondig gerestaureerd door de SBH.

Met uitzondering van garnalenvissers hadden alle vissers in de Delta een bijboot, meestal een Hollandse Boot. In 2005 heeft de SBH een replica van een Hollandse Boot gebouwd, de "Botje"

Dan stond er op de werf in Arnemuiden nog de hoogaars Triton te wachten op betere tijden.(link) En ergens op een boerenerf staat een zogenaamde steekhengst te verkommeren. Deze steekhengst, de Boreas, wordt het volgende restauratieproject van de SBH en zal dus gered worden van de sloop.

In 2012 heeft een particulier de voreger door het waterschap gebruikte peilboot aan de Stichting geschonken. Deze boot, een Zeeuwse Schouw, heeft jarenlang in Zeeland gelegen, was nog in goed staat. Een aantal jaren is de boot met zijn eigenaar geƫmigreerd naar Canada. En nu dus weer terug in eigen wateren. De boot heeft nieuwe zeilen gekregen. Het vergt nog even tijd voor deze boot het water in kan. Door een lange tijd op het droge is de boot niet meer waterdicht.